lördag, oktober 21, 2006

Filmtajm

Choklad till frukost en bra idé? I så fall rekommenderar jag Marabous nya kaka med Daim i.

Såg två filmer igår. En som jag inte hade sett förut - Djälvulen bär prada - och en som jag hade sett förut - Lost in translation.

Efter att ha sett den förra kan jag inte komma underfund med budskapen riktigt.
Kvinna klättrandes upp i den något tveksamma karriären=bitchig, snygg och med ett omöjligt familjeliv.
Hennes pojkvän i karriären=äntligen! Det förtjänade han ju!
Kvinna högst upp på karriärsstegen=kan inte vara annat än en djävul. Och hennes familjeliv fungerar naturligtvis aldrig.
Kvinna med lite lagom karriär=grattis! Äntligen ett riktigt jobb för dig.
Och så det där med kläderna. Jo, det är ju kul. En äkta askunge - från tråkiga tröjor och tråkiga skjortor och tråkiga kjolar och en del mobbing på det flashiga jobbet till Chanel, Jimmy Choo och plötsligt chefens kelgris. Så enkelt är det när man kan le sin väg till toppen - men toppen är ju egentligen inte ett modemagasin för den kloka nybakade journaliststudenten utan bara en snabbare väg dit.
Nej, får inte alls ordning på detta. Att sedan karaktärerna, som bygger på verkligheten, blir schabloner gör kanske inte så mycket, men... Sedelärande sa någon kritiker. Men i vilken riktning?

Men Lost in translation. Lost in translation är fantastisk. Den är perfekt in i minsta detalj och så snygg och smart och underhållande.
Lost in translation är med på min

Topp Fem För Filmer
(utan inbördes ordning)

- Lost in translation
- Amélie från Montmartre
- Livet är underbart
- Älskar dig för evigt
- In the mood for love

2 Comments:

Blogger Anna said...

Har inte sett Älskar dig för evigt, men de andra kan jag verkligen hålla med om. Sen är ju Closer och Match Point två stora favoriter.

12:23 em  
Anonymous Anonym said...

Hello Darling

De två första kan jag inte annat än hålla med om, de resterande får jag ta och se.

Annars kan jag rekomendera "An aquatic life with steve Zisue" (eller nått sånt), riktigt mysig film.

9:40 fm  

Skicka en kommentar

<< Home