söndag, februari 04, 2007

Fånge i ett rum

Gud, vilken natt det blev.
Först mysig fika med Jenny, på Söder. Jättekul att ses verkligen och så roligt att höra om andra praktikplatser (och andra liv!) än sin egen.

Sen hade jag planerat myskväll för mig själv, se slutet av Melodifestivalen, läsa modemagasin, måla naglarna, somna tidigt... Så var planen fram till att jag stod och kokade nudlar, när hyresvärden kom hem. Drängfull. Kalaskalas. Sluddrade och undrade om jag var ensam hemma.
Jag lyckades komma undan honom genom att prata så lite som möjligt och bara svara fåordigt på hans suddiga frågor om hur vi trivdes här hos honom, med honom, osv.
Jag började titta på Amelie (fantastiska, fantastiska film! Fantastiska räddning!) medan han höll till utanför och pratade med sig själv.
Blev smått obehagligt när han började prata för sig själv - till mig. Typ: "Helena... inte får jag röka i min egen lägenhet heller. Inte ens röka... Och det måste vara ett paradis - ETT PARADIS - att vara inneboende här hos mig. Ja... Och du betalar bara 1800.. va? 1800 spänn... Ni har det bra här..." osv.
Han ringde också ungefär 100 vänner, varav en fick sig en utskällning i stil med: "Men du - skaffa dig en man! Va? SKAFFA DIG EN MAN, så kan du kanske förstå hur jag känner det..."
Så det slutade med att jag gick och la mig kissenödig och med sminket på, för att jag inte vågade gå ut ur mitt rum. Som tur var har vi fått nycklar att låsa dörrarna med. Suck, så här kan vi ju liksom inte ha det.
Han hade skrivit en förlåt-lapp som låg på bordet i morse, men... Det hjälper liksom inte. Man ska ju inte vara rädd för att komma hem ensam en helg. Så vi måste kanske leta efter ett nytt ställe att bo på. Så fruktansvärt jobbigt.

Älskade K blev nog lite orolig för mig, när han ringde från Henriks medeltida fästningsfest ute på Marstrand. Min tempelriddare :)

Pratade med Eva igår natt och ska börja leta nya lägenheter på Blocket idag. Skönt att vi åtminstone har varandra.

Nu ska jag nog ta mig ut - har planerat en runda på Söder, men vädret verkar inte hålla sig så fint som det var i morse...

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Helena! Men oj vilken situation med hyresvärden! Jag hade kissat ner mig av skräck tror jag.
//Veronica Ek

4:59 em  
Anonymous Anonym said...

Men hjälp! Stackare... Hur går det med nya lägenhetsletandet då? Kram och hälsa Eva.

6:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home