tisdag, augusti 29, 2006

Din hud har sagt att jag är till

Ibland när jag var yngre brukade jag bläddra i en diktbok och slå upp en sida på måfå. Den sidan, texten där, skulle betyda något alldeles speciellt. Idag gjorde jag det igen och sidan som slogs upp var markerad med ett litet vikt hörn som jag inte vet vad det betyder. Så här stod det i alla fall:

Ella Hillbäck

Din hud har sagt att jag är till.
Jag lever, har en kropp vid min.
Ett motstånd mot det tomma.

Här vid din sida blev jag till.
Du samlade det splittrade.
För du är till - jag känner dig:
en annan hud än min.

Jag famlar i förvåning
mot denna hud och muskelvägg:
En naken gräns av en människa.

Av samma ensamhet som min...


Har nämligen suttit med mitt skrivprojekt i nästan tre timmar och är alldeles färdig, tom, slut. Klumpen i magen är tillbaka, men den är ju inte min utan hennes. Hon som sitter i en soffa och lyssnar till andetag från ett annat rum. Och det är inte min smärta, min ensamhet. Det är rätt skönt.

1 Comments:

Blogger Niklas Alicki said...

När jag var ung (eller inte alls ung faktiskt, mer typ 17 - 18) brukade jag slå upp sidor från Skugglegender av Per Hagman sådär på måfå. Men läser jag det nu tycker jag det är klyschigt och jag skäms nästan för det jag kände när jag läste det då. Ungefär som Kents första platta, haha.

Oh well, det är nog så det ska vara. Allt det jag läser som jag kommer skämmas för om fem år...

12:30 fm  

Skicka en kommentar

<< Home